Uniek korfbalveld met trainingslijnen in Grou

Twee jaar geleden begon Dirjan Bouma als trainer bij KV Mid-Fryslân en Korfbalschool Grou, met het ontwikkelen van een uniek korfbalveld, geïnspireerd door de oefeningen die hij jarenlang met jeugd en senioren uitvoerde. Inmiddels kijken dagelijks zo’n 500 trainers naar de opgenomen oefeningen en nu kan dit trainingsmateriaal eindelijk direct op het veld toegepast worden.

Het veld bevat tientallen lijnen, vierkanten en cirkels, wat meer dan honderd kant-en-klare oefeningen mogelijk maakt. Dit zorgt ervoor dat pionnen en denkbeeldige lijnen overbodig worden, waardoor trainingen efficiënter verlopen. Ook blijven de oefeningen gefilmd, zodat trainers en spelers zich thuis kunnen voorbereiden.

Het veld zal niet alleen voor trainingen worden gebruikt, maar ook voor officiële E-wedstrijden. Daarnaast biedt een QR-code langs de zijlijn toegang tot extra oefeningen en spelletjes voor bijvoorbeeld kinderen die bij wedstrijden van hun ouders of andere familieleden meekomen.

Van jong talent tot G-korfballers en de allerbesten, iedereen kan profiteren van dit nieuwe veld. Het veld is ontworpen om plezier, ontwikkeling en verbinding te stimuleren.

Samen met Gerhenk Hoeksma, Frans van Vilsteren en spelers heeft Dirjan de afgelopen weken hard gewerkt om het plan te perfectioneren, dat inmiddels is ingediend bij de gemeente. In 2025 zal het nieuwe veld, gelegen tussen de wedstrijdvelden, worden aangelegd op het vernieuwde kunstgrasveld in Grou.